top of page
  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon

#כתבות_מאי_2022

01

Best Tips For You

Business Consultation

7 עצות לתלמידי
מדעי המחשב

פרופ׳ שמעון שוקן

חשוב להבין שבית ספר אפי ארזי למדעי המחשב לא מכשיר אתכם להיות מתכנתים. אנחנו שואפים לתת לכם בסיס איתן בתאוריה ובפרקטיקה - בסיס שממנו אפשר לצמוח ולהתפתח למתכנתות, ואלגוריתמאים, ונשות product, ויזמים, וחוקרות, ו... השמיים הם הגבול.

האם אתם יודעים באמת מהו אלגוריתם?

אביב שרון ושליו קטש

02

כנראה שבתור סטודנטים או חובבי מדעי המחשב, סטטיסטית אחת לכמה ארוחות ייגשו אליכם דודה רחוקה או אחיכם הצעיר וישאלו אתכם איך עובד האלגוריתם של וויז או של פייסבוק ומה זה בכלל אלגוריתם. אז אם עד היום לא נאלצתם ללכת לשטוף את הכלים או לברך על היין בשביל להתחמק מלהסביר בצורה פשוטה מונח שגם אתם לא בדיוק מבינים – הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם.

CS FOR DUMMIES

03

Girl's Power

timnit-gebru-ai-google-1-featured-vertical.jpg

Timnit Gebru

מודל לחיקוי

שני רופא

מהפיטורים מגוגל ועד להכתרה כאחד מעשרת הגורמים המשפיעים ביותר על עולם המדע ב2021 (science magazine): השנה הקשה שעברה על טימניט גברו (Timnit Gebru) עם פרוץ הקורונה הזניקה את חלוצת המחקר באינטיליגנציה מלאכותית להקמת מכון מחקר פרטי המעלה שאלות קריטיות בנוגע לאתיקה של אינטליגנציה ממוחשבת. 

אם כך, מה היתה התגלית הפורצת שאף זכתה לסרט בנטפליקס?

רובלוקס- הטיקטוק של עולם הגיימינג

בר יעקובוביץ'

כנראה שרובכם לא שמעתם על רובלוקס אך בעולם המשחקים היא שם דבר.

הדוגמא הכי טובה להדגים מדוע רובלוקס כל כך מעניינת היא ההקבלה לאפליקציית טיקטוק.

בטיקטוק, ולמעשה בשאר הרשתות החברתיות, אנו צורכים תוכן שלרוב מיוצר על ידי אנשים עצמאים ולא רק על ידי חברות גדולות או גופים מסודרים, וכל אחד עם כלים בסיסים יכול לקחת חלק בחגיגה.

Screenshot 2022-04-29 234542.jpg

04

Gaming

05

Meet The Academy

1645947422189.jpg

הכירו איש סגל-
אלון קיפניס

גיא פרידלנדר

במקור מרמת הגולן והיום גר בהרצליה, נשוי + 2. לאחרונה חזר לארץ לאחר 10 שנים בארצות הברית, שם עשה דוקטורט בהנדסת חשמל ופוסט דוקטורט בסטטיסטיקה באוניברסיטת סטנפורד.

7 עצות לתלמידי
מדעי המחשב

מאת פרופ׳ שמעון שוקן

מרצה בבית הספר אפי ארזי למדעי המחשב

חשוב להבין שבית ספר אפי ארזי למדעי המחשב לא מכשיר אתכם להיות מתכנתים. אנחנו שואפים לתת לכם בסיס איתן בתאוריה ובפרקטיקה - בסיס שממנו אפשר לצמוח ולהתפתח למתכנתות, ואלגוריתמאים, ונשות product, ויזמים, וחוקרות, ו... השמיים הם הגבול.

אם יש משהו משותף לכל תחומי העיסוק הללו, הרי זה יכולת הבעה טובה בכתב ובעל פה. אין תחליף ליכולת לכתוב אימייל משכנע, לתת פרזנטציה כובשת, ולייצר מסמך תיעוד שגורם לכל קוראיו ללקק את האצבעות ולרצות לעבוד איתכם.

לכן, כלל לא התפלאתי לראות שהעצה הראשונה שג׳ואל ספולסקי נותן לתלמידי מדעי המחשב היא ללמוד לכתוב. ג׳ואל הוא מתכנת דגול, מייסד ומנכ״ל Stack Overflow, ועורך הבלוג המיתולוגי Joel on Software. הוא אמריקאי ששהה כמה שנים בארץ, היה קיבוצניק, שירת בצה״ל, והפך להיות אושיה בעולם פיתוח התוכנה. חוץ מזה הוא גם בוגר תואר ראשון במדעי המחשב. אז מהן שבע העצות של ג׳ואל לתלמידי מדעי המחשב? בבקשה:

1. לימדו לכתוב

2. לימדו לתכנת בשפת C

3. לימדו כלכלה

4. אל תזלזלו בקורסים שאינם CS

5. קחו קורסים שדורשים הרבה תיכנות

6. תפסיקו לדאוג ששוק העבודה יעלם

7. מיצאו עבודת קיץ

אני ממליץ לקרוא את כל הרשימה, ולהתעמק קצת בשבע העצות של ג׳ואל. מדובר ביזם ומנהל פיתוח ששכר מאות מתכנתים ומתכנתות, תחילה במיקרוסופט ולאחר מכן בשורה על מיזמים מצליחים – הוא יודע על מה הוא מדבר. 

שלוש הערות כלליות על רשימות שמופיעות ברשת: (1) התמקדו ברשימות שמישהו שאתם סומכים עליו או עליה המליץ עליהן. (2) אם לא הבנתם חלק מהרשימה, אל דאגה: מספיק להתמקד ברוח הדברים. בכלל, אחת התכונות החשובות של אדם אינטליגנטי היא היכולת לזרום בסביבה / רשימה / הרצאה בלי להתעקש להבין כל דבר. אם הבנת הכל, כנראה שלא צמחת ולא מתחת שריר. (3) היו ביקורתיים: לא צריך להסכים עם כל מה שג׳ואל, או כל אדם אחר, ״חשוב״ ככל שיהיה, אומר או אומרת.

אני מאד שמח על השקת הידיעון (ניוזלטר) החדש של בית ספר ארזי למדעי המחשב.

תודה לעומר וגיא על היוזמה!

מאחל לכולנו סמסטר ב׳ מוצלח, עם הרבה face to face!

– שמעון.

7 עצות לתלמידי מדעי המחשב

האם אתם יודעים באמת מהו אלגוריתם?

מאת אביב שרון ושליו קטש

סטודנטים שנה א' למדעי המחשב- יזמות

אז מהו בפועל אלגוריתם?

כנראה שבתור סטודנטים או חובבי מדעי המחשב, סטטיסטית אחת לכמה ארוחות ייגשו אליכם דודה רחוקה או אחיכם הצעיר וישאלו אתכם איך עובד האלגוריתם של וויז או של פייסבוק ומה זה בכלל אלגוריתם. אז אם עד היום לא נאלצתם ללכת לשטוף את הכלים או לברך על היין בשביל להתחמק מלהסביר בצורה פשוטה מונח שגם אתם לא בדיוק מבינים – הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם.

אז מה הוא בעצם אותו "אלגוריתם" מדובר?

באופן הפשוט ביותר, אלגוריתם הוא סט פעולות מוגדר אשר נועד לפתור בעיה כלשהיא. על אף שהמונח מזוהה בדרך כלל עם טכנולוגיה, אנחנו פוגשים אלגוריתמים בכל פעולה שאנחנו עושים ביום יום, החל מקיפול בגדים והכנת ספגטי בולונז ועד דירוג מטריצות וחיפוש בינארי.

לדוגמא, על מנת לקבל תחושה למהו אלגוריתם, תחשבו על צחצוח שיניים. פעולה כמעט אוטומטית שאנחנו לא מקדישים לה מחשבה, אך בבסיסה עומדות סט פעולות מוגדרות המהוות אלגוריתם:

1. בחירת מברשת השיניים שלנו מהכוס

2. בחירת משחת השיניים המועדפת

3. מריחת כמות מתאימה של משחה

4. שטיפת המברשת במים (למביני העניין שבינינו)

5. צחצוח למשך זמן של כ-2 דקות. מצורף הסבר בקישור להנאתכם

6. שטיפת הפה במים ויריקה

7. שטיפת המברשת

אז אחרי שהבנו מהו אלגוריתם, בוא נבין ממה מורכב האלגוריתם עצמו:

קלט – הדאטא אשר המחשב (או אנחנו) צריך על מנת לבצע את הפעולות המוגדרות. בדוגמא שלנו, הקלט יכול להיות מה היא מברשת השיניים שלנו, מה היא משחת השיניים המועדפת ואילו מאכלים אכלתי היום.

ביצוע הפעולה – המחשב יבצע את פעולת החישוב עצמה באמצעות החלת מספר כללים ופונקציות על הדאטא אשר הוזן לו. לדוגמה, בחירת כמות הזמן לצחצוח השיניים וביצוע פעולה זו.

פלט – התוצאה אשר תתקבל לאחר הרצת האלגוריתם. במקרה שלנו – שיניים נקיות.

נשים לב שעל מנת לכתוב אלגוריתם טוב עלינו לדאוג שהוא יעמוד במספר תנאים:

סופי – האלגוריתם נדרש בסופו של דבר לפתור את הבעיה שהוצגה בפניו.

מוגדר היטב – בסופו של דבר האלגוריתם שלנו ממומש על ידי מחשב ולא על ידי בן אדם ולכן עלינו להציג את הצעדים בצורה מדויקת המובנת למחשב.

אפקטיבי – על האלגוריתם לפתור את הבעיה שהצגנו עבורו בכל המקרים והתנאים האפשריים ולכן עלינו להתחשב בסוגי דאטא שונים ומקרי קצה אפשריים.

CS FOR DUMMY

כשאינטיליגנציה מלאכותית (AI) מתגלה כלא כל-כך אינטיליגנטית

מאת שני רופא

סטודנטית שנה א' למדעי המחשב- יזמות

טימניט גברו, חוקרת הטיות של אלגוריתמים ואתיקה בתחום האינטליגנציה הממוחשבת, מספרת כי שנת 2021 היתה עבורה -בלשון המעטה- נוראית. בדצמבר של שנת 2020 המדענית הבכירה והמוערכת, איבדה בפתאומיות את עבודתה בגוגל לאחר אי הסכמות מול ענקית הטכנולוגיה על עבודתה בהליך פיטורים מתוקשר ומייגע.

 

גברו הצטרפה לגוגל ב-2018, שם היא הובילה את צוות הבינה המלאכותית האתית של החברה עם מרגרט מיטשל. לזוג היה מוניטין של יצירת סביבה תומכת עבור חוקרים שחורים בחברה, שבה 1.6% מהחוקרים (כיום 1.8%) היו נשים שחורות. הצוות חקר את הנזקים הפוטנציאליים של בינה מלאכותית, עזר לצוותי המוצרים של גוגל לחשוב על הסיכונים החברתיים של הטכנולוגיות שלהם.

 

ההדחה המתוקשרת זעזעה רבים, ואלפי חוקרים ומדענים (כולל כאלה מתוך החברה) התגייסו לתמוך בה, והעצימו את חששותיה הקיימים בנוגע לאפליה נגד שחורים בבינה מלאכותית, ולנזקים שהטכנולוגיה עלולה לגרום לקבוצות מודרות בחברה. רעשים נוספים עלו בנוגע למחויבותה של גוגל לשמירה על אתיקה אתנית בעקבות צנזורה שהוטלה על חלק מהמידע אודות פיטוריה של גברו. 

 

גברו, שנולדה באתיופיה להורים אריתראים וקיבלה תואר ד"ר מאוניברסיטת סטנפורד בשנת 2017, נחשבת לאחת החוקרות החשובות בתחום ההטיה בבינה המלאכותית. היא נמנית על המייסדים של ארגון Black in AI שמטרתו להגדיל את הייצוג של אנשים שחורים בתחום הבינה המלאכותית, ובשנת 2018 היא הייתה שותפה לפרסומו של מאמר שנחשב לפורץ דרך, שבו הצביעה על כך שטכנולוגיות לזיהוי פנים מתקשות לזהות נשים ואנשים כהי עור - ולכן עשויות לגרום לאפליה שלהם (יפורט בהמשך).

 

זיהוי מוטעה של אוכלוסיות שוליים

 

על רקע המהומות בארה״ב לאחר מותו של ג׳ורג׳ פלויד בשנת 2020 מחקרה של גברו יחד עם החוקרת ג׳וי בולאמויני (Buolamwini), במקור מגאנה, הביא לתגלית שהרעישה את עולם הבינה המלאכותית.

במחקר נבחנו כמעט 200 אלגוריתמים לזיהוי פנים, שיוצרו על-ידי 99 חברות מובילות וארגונים. אלגוריתמים אלה מהווים יחד את החלק הארי של טכנולוגיות לזיהוי פנים הנמצאות בשימוש ברחבי העולם. 

הממצא הבולט של המחקר: מערכות לזיהוי פנים טעו בזיהוי פניהם של אפרו-אמריקאים ואסיאתים פי עשרה עד מאה פעמים יותר לעומת פניהם של לבנים. אחוז הטעויות הגבוה ביותר נרשם בזיהוי של ילידים-אמריקאים (אינדיאנים). בנוסף נמצא כי אלגוריתמים מתקשים יותר בזיהוי של נשים על פני גברים, וכן בזיהוי של אנשים מעל גיל המעבר. 

מקרה מפורסם דומה קרה בשנת 2014, אז אלגוריתם לזיהוי פנים של ״גוגל תמונות״ תייג אישה שחורה כגורילה, אולם לא מוכרחים להרחיק עד אמריקה. ב-2017 נעצר פועל פלסטיני, לאחר שהעלה לפייסבוק תמונה שבה הוא נראה מצולם מחזיק כוס קפה של בוקר ועומד ליד בולדוזר באתר בנייה. הוא הוסיף כיתוב "בוקר טוב לכם" בערבית, שתורגם (באמצעות מכונה) ל"פגעו בהם" בעברית, והמשטרה נכנסה לפעולה עוד לפני ששוטר דובר ערבית הספיק להציץ בכיתוב המקורי.

 

המקרים האלה מחדדים את השכפול המובנה של הנטיות האנושיות אל תוך אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. התפיסה שלנו של "מכונה" - היא של יישות אובייקטיבית לחלוטין, אבל האמת היא שאלגוריתמים וטכנולוגיות של בינה מלאכותית עמוסים בהטיות מסוכנות, משום שהם מתוכננים ומעוצבים על-ידי בני אדם בשר ודם.

בשורה התחתונה- מאפיינים כמו מגדר, גזע, וגיל, ואף הטיות לשוניות - מובילים לקבלת תוצאות שגויות - ומכאן לזיהוי מוטעה של אוכלוסיות שלמות.


 

פנינו לאן?

 

התגלית של גברו ובולאמויני התפשטה כמו אש בשדה קוצים וזכתה לסקירות, מאמרים ומחקרים מקיפים- וגברו ובולאמויני אף זומנו להרצות בכנסים מסביב לעולם אודות התגלית הרועשת.

 

הצצה נוספת למחקר, שהביאה לחשיפה גדולה של הנושא היתה כאשר ענקית הסטרימיג ״נטפליקס״ החליטה לסקור את תוצאות המחקר בסרט דוקומנטרי. הסרט, שגרף תגובות רבות מסביב לעולם, הציף שאלות מדאיגות בנוגע לדרך בה אינטליגנציה ממוחשבת עובדת- האם התפישה שלנו לגבי טכנולוגיות והנורמה שלהן, הן למעשה פרי יצירתן של קבוצה מצומצמת בעלת פריבילגיות בחברה? עד כמה הדבר מסכן את החירות האישית שלנו? ולאיזה מוצרים או שימושים הטכנולוגיה הזו עתידה להתפתח? והאם יש מספיק רגולציה ופיקוח על הנושא? 

 

בסרט נטען כי לכולנו יש הטיות כאלה ואחרות- בין אם מלידה או מהסביבה בה גדלנו. ואולם, גם אם באופן בלתי מודע, ההטמעה שלהן במערכות ממוחשבות שהולכות ותופסות יותר ויותר מקום בחיי היום יום שלנו, עלולות לגרור תוצאות קטלניות המשפיעות על אוכלוסיות שלמות בחברה ואף על הדמוקרטיה כולה.

timnit-gebru-ai-google-1-featured-vertical.jpg
AI
1620.webp

מאת בר יעקובוביץ' 

סטודנט שנה א' למדעי המחשב במסלול הבינלאומי

רובלוקס- הטיקטוק של עולם הגיימינג

כנראה שרובכם לא שמעתם על רובלוקס אך בעולם המשחקים היא שם דבר.

הדוגמא הכי טובה להדגים מדוע רובלוקס כל כך מעניינת היא ההקבלה לאפליקציית טיקטוק.

בטיקטוק, ולמעשה בשאר הרשתות החברתיות, אנו צורכים תוכן שלרוב מיוצר על ידי אנשים עצמאים ולא רק על ידי חברות גדולות או גופים מסודרים, וכל אחד עם כלים בסיסים יכול לקחת חלק בחגיגה.

פה נכנסת רובלוקס לעולם הגיימינג. רובלוקס היא מצד אחד פלטפורמה שבה אתה כמשתמש יכול לשחק באינספור משחקים ומצד שני יכול לייצר אותם בעצמך ואפילו להרוויח מהם כסף.

רובלוקס נותנת למשתמשים שלה כלים לבנות משחקים ללא ידע קודם, וכך בעצם כל אחד שרוצה להשקיע וליצור משחק יכול ללמוד את הכלים שמציעה רובלוקס ולהיכנס אל העולם שלה. היוצרים גם יכולים להציע תלבושות מיוחדות לדמויות, התקדמות במשחק ועוד תמורת מטבע וירטואלי של רובלוקס שאותו ניתן להמיר לכסף אמיתי ובכך לאפשר הכנסה ליוצרי המשחקים.

אז מה העתיד צופן לרובלוקס?

אחד הטרנדים המפתחים בעולם הטכנולוגי הוא ה-"מטאוורס", עולם שבו אנו נהיה מיוצגים על ידי אווטארים וכל הפעילות החברתית שלנו והמפגשים יערכו בפלטפורמות כמו רובלוקס.

רובלוקס מסתמנת להיות אחת החברות המובילות בתחום מכיוון שכבר היום יש בה עולם וירטואלי שממשיך להשתכלל על ידי משתמשיה.

מוזמנים לקרוא על החברה בכתבות הבאות וכמובן להוריד את האפליקציה של רובלוקס למכשירכם ולהתנסות בעצמכם.

geektime

כתבה על רובולוקס במאקו

GAMING
ראיון עם איש סגל

הכירו איש סגל - אלון קיפניס

מאת גיא פרידלנדר

סטודנט שנה א' למדעי המחשב

אודות: במקור מרמת הגולן והיום גר בהרצליה, נשוי + 2. לאחרונה חזר לארץ לאחר 10 שנים בארצות הברית, שם עשה דוקטורט בהנדסת חשמל ופוסט דוקטורט בסטטיסטיקה באוניברסיטת סטנפורד.

תחום המחקר: סטטיסטיקה ותורת המידע ויישומים של אלו בלמידה ואינטליגנציה מלאכותית.

  • סטטיסטיקה- ענף רחב במתמטיקה שאחראי על כל מה שנופל תחת ״לימוד מתוך ניסיון״ ובעיקר ״לימוד מתוך נתונים״. לסטטיסטיקאים יש תפקיד חשוב ביותר באקדמיה שכן להם הכלים להגדיר את המונח ״תגלית״ על בסיס נתונים או מדידות. לפיכך, סטטיסטיקאים לוקחים חלק כמעט בכל תחום מדעי שקיים. במדעי המחשב לסטטיסטיקה יש תפקיד מרכזי בעולם לימוד המכונה והבינה מלאכותית.

  • תורת המידע- תחום מחקר שנולד באמצע המאה ה-20 עם התקדמות מערכות התקשורת. התחום מתעסק בעקרונות המתמטיים של שידור מידע, ייצוגו במחשב, ודחיסתו.

בשני הנושאים יש עניין גדול בתעשייה היום, דבר אשר תורם לו כחוקר. 

בנוסף, הוא מייעץ לחברות בתחומי המחקר האלו, בין הפרויקטים שלקח בהם חלק בתעשייה: חברות שמתעסקות בניתוח שפה טבעית (NLP) ובמעקב אחר מטרות נעות בתחום הראייה הממוחשבת.

מדוע בחרת להמשיך באקדמיה? העבודה באקדמיה נותנת את האפשרות לעשות שני דברים שהוא מאוד אוהב: מחקר והוראה. לדעתו, ההוראה באוניברסיטה ממלאת תפקיד חשוב בחברה שכן התעשייה היום מבוססת על תפקידים עתירי ידע שנרכש באוניברסיטה.

 

אילו קורסים אתה מעביר?

מלמד היום קורס בתואר שני - סטטיסטיקה מתקדמת למדעי הנתונים. הקורס נותן שילוב של תאוריה עם נתונים אמיתיים, זה קורס חיוני למי שרוצה להגיע לתפקידי מפתח כמדען נתונים. בשנה הבאה אולי ילמד את הקורס בלמידה חישובית בתואר הראשון.

מדוע אוניברסיטת רייכמן? 

בחר לחזור לארץ מסיבות אישיות ומשיקולים מקצועיים. מבחינה מקצועית, האקדמיה בארץ ברמה גבוהה מאוד. לדעתו, יש פה ריכוז גדול של מוסדות אקדמיים טובים ותמיכה חשובה מהממשלה.

מבחינת רייכמן, הוא רואה את המוסד כצעיר ומהפכני. לצד הישגים מוכחים ורמה אקדמית גבוהה, יש לדעתו יתרון מובהק להגיע לסביבת עבודה קטנה יותר בה יש יכולת גבוהה להשפיע. בנוסף, הוא מאוד מתחבר לדגש על רמת ההוראה, כפי שיש בסטנפורד.

טיפ אישי לסטודנטים

״יש עניין גדול בעבודה תוך כדי התואר, אני חושב שבהסתכלות אחורה, אם אתם רוצים למקסם את הפוטנציאל של הקריירה שלכם, כדאי להשקיע בלימודים כרגע ולא בעבודה. האמירה שהלימודים בתואר אינם רלוונטים לתעשייה אולי מורגשת בטווח הקצר ולתפקידים הראשונים אך הלמידה וההבנה העמוקה של הנושאים תיתן לכם בסיס לעשרות שנים, כאשר העבודה הפרקטית שלכם תשתנה לא פעם במהלך הקריירה.

יש לכם מזל שהקורסים המקצועיים באינטרנט מאוד נגישים היום ובאיכות גבוהה, לכן כדאי להתמקד בקורסים התיאורטיים, הקשים יותר, אלו שצריך להשקיע בהם יותר זמן ומאמץ. תנסו למקסם את מה שאתם מקבלים מהמרצים פה״.

מאמר שפרסמת לאחרונה?

בתחום הNLP (עיבוד שפה טבעית), מחקר המתעסק בזיהוי מחבר של טקסט - קישור.

 

קישור לאתר האישי

bottom of page